מלכודת הדעות הקדומות

למה האנגליות זונות? למה הצרפתים שחצנים?

מאחר וגדלתי בין 3 תרבויות ומדינות (אלג'ריה, צרפת וישראל), לא פעם נחשפתי לדעות קדומות, אפילו באופן אישי. פה נחשבתי כערבי, פה כיהודי, פה כצרפתי. כל פעם, לא משנה איך תפסו אותי, זכיתי לשמוע משב של שמועות ודעות קדומות. כבן אדם, זה תמיד עיצבן אותי, כסציולוג, זה ריתק אותי. לכן, בעזרת כלים מדעים, החלטתי לנפץ אותן. מאמר זה נועד יותר לקהל הרחב מאשר לאקדמיה, אך מתבסס על נתונים, על מקורות רציניים (מבחינה אקדמית) . בואו נבדוק אם האנגליות באמת נכנסות בקלות למיטה ואם הצרפתים באמת שחצנים.

אנגליות זונות?

א) השמועה

במהלך מלחמת העולם השנייה, מאות אלפי חיליים אמריקנים נשלחו לאנגליה, קרוב לחזית. המפגש בין צעירים משתי התרבויות היה כמובן בלתי נמנע והיה למעבדה אתנולוגית בלתי רגילה.

בתקופה זו, עלו שמועות בקרב החיילים האמריקנים שהאנגליות "שוכבות" בקלות. מהצד השני, צדו של הצעירות האנגליות, השתמע שהחיילים האמריקנים "לוחצים" כבר מתחילת הקשר. מעבר למלחמת המינים הקלאסית, יש לנו פה מקרה יוצא דופן של קצר תקשורת בין תרבותית ודוגמא טובה של דעות קדומות ששיבשו את כושר השיפוט של שתי הקבוצות האתניות.

ב) העובדות

מחקרים סוציולוגיים, אתנולוגיים ואנתרופולוגיים זיהו שבחיזור, כמעט בכל התרבויות המערביות, ישנם כ-30 שלבים. מהמבט הראשון ועד היחסי מין. בין השלבים: מבט ראשון, חיוכים, מבטים עקשים יותר, שיחות לא רשמיות ורשמיות יותר, קביעת מפגש ראשון, קבעת מפגש עם חברים, קביעת מפגש עם המשפחה, יציאה משותפת, מגע ראשון, נשיקה, יחסי מין.

אז אם ישנם שלבים משותפים, מהי הבעיה?

לפי ווצלוויק [1] הבעיה הינה בסדר או ב"פיסוק" על פי תורת התקשורת.

ג) ההסבר

בארצות הברית כמו באנגליה, ישנם 30 שלבי חיזור אך הפיסוק שונה מעט. למעשה שלב הנשיקה ומיקומו בתור השלבים הוא זה שגרם לאי הבנה בין הצעירים.

בארצות הברית, שלב הנשיקה מגיע די מוקדם בחיזור (בערך בשלב החמישי). באנגליה, שלב זה מופיע רק במקום 25. כך שכאשר החייל האמריקני חשב שהגיע הזמן של הנשיקה, הצעירה האנגלית הרגישה שדילגו השניים על 20 שלבים והרגישה לחוצה מאוד.

פרשנות השניים את הנשיקה גם זאת שגרמה למוניטין הלא טוב של האנגליות. עבור כל צעיר אמריקני, הנשיקה לא "מחייבת" מבחינה מינית ורק מסמנת שהשניים "בקשר זוגי". היא כמו חתימה על הסכם לא פורמאלי.

באנגליה, הנשיקה בעלת משמעות אחרת לגמרי. עבור האנגלים, הנשיקה נחשבת כ"מינית" מאוד והינה רמז ששני בני הזוג מוכנים לקיים יחסי מין. בניגוד אליהם האמריקנים המתנשקים, רגילים לחכות עוד 20 שלבים עד קיום יחסי מין.

מאחר והאמריקנים "ספרו" את תחילת הקשר רק ממתן הנשיקה הראשונה ולא יחסו חשיבות לשלבים הקודמים, הם הרגישו שהאנגליות נכנסות מהר למיטה (הרי מיד אחרי הנשיקה קיימו יחסי מין), אך למעשה, כולם חוו כ-30 שלבים של חיזור/הכירות.

אז לאנגליות רק 2 אסטרטגיות: לברוח או לשכב. במקרה הראשון, הן נחשבות כהיסטריות, הרי החייל רק רצה לנשק אותה. במקרה השני הן תירגמו את הנשיקה כהזמנה ליחסי מין (שלא הייתה כוונתו של החייל האמריקני), נכנעו, ונחשבו כ"זולות".

"Class aptent taciti sociosqu ad litora per conubia nostra, per inceptos himenaeos .Aenean non turpis vitae ligula tristique sagitt isras varius erat pulvinar eros pretium"

צרפתים שחצנים?

א) השמועה

כל מי שביקר בצרפת אפילו לזמן קצר, חזר הביתה עם דעות קדומות לגבי תושבי המדינה. "הם קרים", "הם שחצנים", "רק מדברים בשפה שלהם", "הם לא טורחים לדבר עם תיירים", "הם לא מנומסים".

האם ייתכן שלאום שלם "שחצן"? איך המדינה הכי מבוקרת בעולם (ממוצע של 84 מיליון מבקרים כל שנה עבור מדינה בת 70 מיליון תושבים) נושאת תושבים כל כך לא תקשורתיים?

מאיפה נובעת הבעיה? האם צרפתים גזענים? סגורים? האם הם חשים תחושת עליוניות? האם צרפת לוקה בלימוד שפות?

ב) העובדות

באשר להנהחה הראשונה, אין לקבל אותה. לצרפת ישנה תרבות ארוכת טווח של קליטת מהגרים. בין המאה 19 למאה 21 נקלטו: פולנים (בעיקר בצפון צרפת), רוסים, איטלקים, ספרדים, פורטוגזים, תושבי אפריקה השחורה, צפון אפריקאים וכמובן יהודים (מאירופה המזרחית ובשנות ה-60 של המאה ה20, מצפון אפריקה). צרפת כוללת כ- 12.6% זרים. אחד השיעורים הגבוהים באירופה. על פי הINED כ-23% מאוכלוסיית צרפת ממוצא "זר"[2] (עם הסתכלות על שלושה דורות אחרוה).

הטענה שצרפתים "סגורים", "גזעניים" לא קבילה.

כדי לחזק את עמדתנו, נזכיר שצרפת אחת המדינות המייסדות את האיחד האירופי (עם גרמניה). קבלת זרים, מהגרים ויזם איחוד מדינות לא בדיוק מעידים על "סגירות".

באשר ללימודי שפות, משנות ה-70, תלמידי צרפת לומדים אנגלית מכיתה ז' ועד כיתה יב' על בסיס של 3 שעות שבועיות. משנות האלפיים, לומדים שפות זרות (אנגלית בעיקר) מהגן. דבר נוסף, גיוס המורים בצרפת נעשה על בסיס תואר ראשון פלוס תעודת הוראה וגובה הציון קובע אם המועמד ייתקבל או לא למקצוע. מאחר ותנאי התעסוקה מאוד טובים, ישנם מועמדים רבים אך מעט מקומות. במילים אחרות, רמת המורים גבוהה.

קשה לקבל את הטענה שבצרפת לא לומדים שפות כהלכה.

אז מהי הסיבה של השם הלא טוב של הצרפתים? האם ייתכן שהדביקנו לצרפתים מוניטין רע בלי כל ביסוס?

בשטח, אי אפשר להתחמק מהעובדה שצרפתים לא מתקשרים עם תיירים. או שהם מגמגמים באנגלית מאוד לא טובה, או שמתחמקים מתקשורת או שפשוט מפנים את התייר, בשפת סימנים, למישהו אחר.

אם כל הטענות שהצגנו לא קבילות להסבר, מה כן?

ג) ההסבר

ההסבר מגיע ממבנה השפה הצרפתית עצמה. אך ליפני שנגיע להוכחות, בואו נתמקד קצת בהיסטורית צרפת ובמיקומה הגיאוגרפי.

– קצת היסטוריה וגיאוגרפיה.

ראשית, צרפת מוקפת ים מין הצפון אל הדרום: ים הצפוניתעלת למאנשאוקיאנוס אטלנטיים התכון. הדבר מאפשר פלישות מכל כוון. שנית היא חולקת גבולות רבים עם מדינות רבות. העיקרות: ספרדאיטליהגרמניהבלגיה. היא נמצאת מולבריטניה.

אם בעידן שלנו קשה לתאר מצב בו מדינות האיחוד האירופאי נלחמות זו בזו, היסטוריה מעידה על תקופות ארוכות של עימותים "אירופאיים" עקשים.

ב-1300 ליפני הספירה הקלטים (Celtics) התיישבו בגליה (צרפת הישנה). יוונים גם כבשו אזורים מסוימים (בעיקר בדרום) מהמאה 500 ליפני הספירה. ב-50 ליפני הספירה יוליוס קיסר כבש את צרפת לתקופה של כמעט 5 מאות. במאה 10 המוריםפלשו עד למרכז צרפת. במאה השלישית הגרמנים ועוד עמים ממזרח אירופה פלשו לגליה. בין המאות 14 ו15 פרצה "מלחמת המאה" בין צרפת לבין אנגליה. ניתן גם להזכיר את המלחמות עם איטליה (במאה 15) וספרד (במאה 16).

אבל, מהו הקשר בין התנהגות הצרפתים, השפה שלהם והיסטורית צרפת???!!!

"החשיבה בונה את השפה והשפה בונה את החשיבה". ספיר וורף.

-עיתוק למידה.

טענתנו הינה שמבנה השפה משפיע על החשיבה ועל הלמידה. כמו כן מבנה השפה מושפע מהיסטורית המדינה. כל הכובשים שהזכרנו למעלה, כמו כל כובש, השארו שרידים עמוק בתוך התרבות הצרפתית אך מעבר לזה השארו סימנים בולטים בשפה הצרפתית עצמה.

למעשה, נטען שצרפתית אינה שפה אלא "אוסף" של שפות. מי שאי פעם ניסה ללמוד אותה התפלא לגלות שלכל כלל דקדוקי/לשוני, ישנה רשימה ארוכה של "יוצא מין הכלל".

צרפתית בנויה משורשים קלטיים, יווניים ולטינים שלא מאפשרים לשפה להיות "הגיונית", כמו שעברית, ערבית, אנגלית או גרמנית, הגיוניות.

ההשלכה הינה שלומדים את השפה "בעל פה" ושלא רוכשים איתה "תבנית" שמאפשרת, בדרך כלל, לרכוש שפות אחרות.

בשפה פסיכולוגית-דידקטית, אומרים שאין עיתוק למידה (Transfer of learning)
[3] אפשרי. עיתוק למידה הינה תופעה דרכה למידה חדשה מתאפשרת בזכות תהליכי למידה קודמים. ישנם 3 סוגי תהיליכיעיתוק אפשריים :

-1 ללמוד ללמוד: או ״למידת על״ (meta-learning), כשבן אדם לומד, הוא לא רק לומד את התכנים אלא גם איך ללמוד, דבר שיכול לעזור בתהליכים לימודיים אחרים.

-2 העברת מיומנויות לתחום זהה: למשל לימוד שפות בעזרת תבניות זהות וגמישות קוגניטיבית. עוד דוגמא לשחקxbox במשחק מסוים מאפשר להעביר מימנות אל משחקים אחרים.

-3 שלילי: הלמידה הראשונית מפריעה לרכישת מיומנות בתחום חדש: זה בדיוק מה שקורה עם צהצרפתים שחימדו שפה שלא מאפשרת לרכוש מיומנות "רכישת שפות".

לסיכום, השפה הצרפתית לא מאפשרת עיתוק למידה ואף לא מעניקה "גמישות קוגניטיבית" (Cognitive flexibility) לדובריה. כך, הצרפתים לא מתקשרים או לא מנומסים כתוצאה מתסכולם שנובע מקשיי רכישת שפות זרות.

במקרה של הצרפתים וכמו בזה של האנגליות, יש לזכור דבר אחד: להזהר מדעות קדומות! בעיקר אם אנו שופטים את האחר עם הערכים והפרדיגמות התרבותיות שלנו.

Watzlawick Paul, How Real Is Real? Paperback – January 12, 1977 by , page 69.

Une estimation des populations d'origine étrangère en France en 1999, M. Une Tribalat, M. (2004) Estimation des populations d'origine étrangère en France en 1999, dans Population no 1, INED

Thorndike, E. L. and Woodworth, R. S. (1901) "The influence of improvement in one mental function upon the efficiency of other functions", Psychological Review 8:

שתפו עם חברים!